vrijdag 8 juli 2011

"Just because you can, doesn't mean you should."

"Just because you can, doesn't mean you should."


geschreven door: Ratna Riupassa artiesten naam Dj Jane Doe

Hmmm nu is het mijn beurt dus huh? Als je me volgt op Twitter, heb je het misschien wel meegekregen en als je me niet volgt, shame on you… Y'all ready? Here goes...

Iedereen houdt zn kaken graag stijf op elkaar over het onderwerp waar ik het zo over ga hebben, want niemand wilt "haten", iedereen wilt "politiek correct" zijn en geen "negatieve vibes" brengen in het universum and all that bullcrap nonsense, maar ondertussen… we all think alike. And I'm just gon say it how it is....
Jullie zijn je vast wel bewust van het feit dat het aantal "fans" (lees: betalende muziekliefhebbers) is gezakt in de afgelopen jaren en het aantal "collega's" met grote mate is toegenomen. Maar, voordat je al denkt te weten waar ik naartoe wil… Als geen ander support ik nieuw talent to thé fullest, laat dat duidelijk zijn. Alleen is er helaas meer crap dan talent.

Is dat een smaakkwestie? Of is dat gewoon simpelweg herkenning van kwaliteit? Over smaak valt niet te twisten omdat smaken verschillen.. en vooral die van mij. Maar over techniek valt zeker wel te twisten. Men kan je muziek of inhoud misschien niet dope vinden, maar men kan wel horen of je op de maat rapt of niet, of je kan flowen of niet, of je dope kan rijmen. Of jouw trucjes met de bal origineel en technisch zijn, of, of jouw trucjes met de bal mn neefje van 10 ook kan. Net zoals je simpelweg hoort of iemand geen melodie of maat kan houden hetzij met zang of een instrument. Dit valt niet onder smaak, maar onder techniek… Of je bezit niet het benodigde talent (die zijn er namelijk ook nog) en heb je dat verward met het hebben van een hobby. Bijvoorbeeld: ik, HOU van zingen, ik kan ook zingen (jaaa dawisjenieheh) maar hoe vaak en hard ik ook probeer, het klinkt voor geen meter!! 

Ik moet toegeven: tegenwoordig de mogelijkheid hebben je eigen studio te bouwen, je eigen beats te maken, jezelf op te nemen, zelf je tracks te releasen, op je eigen label waar verder geen andere artiesten op zitten, je eigen video te schieten met je webcam, op dat podium te staan waar je grootste idool ook staat klinkt inderdaad erg aantrekkelijk en makkelijk allemaal. Maar laten we nou als-je-blieft eerlijk zijn tegen onszelf en je omgeving… Is kwaliteit leveren niet het belangrijkst? Vooral als je geld wilt vragen voor je product of diensten. Iedereen kan een balletje trappen, maar op professioneel niveau wordt dat toch wel wat moeilijker... Just because you can, doesn't mean you should.

Nu wil ik ook weer niet zeggen dat mensen die denken dat ze talent hebben het ook niet moeten proberen om er hun beroep van te maken. Ja, mn punt wordt zo duidelijk, bear with me… 

Malcolm Gladwell, auteur van The Outliers: The Story of Succes (topboek overigens) gaf aan dat onderzoek heeft aangetoond dat je op zn minst 10,000 uur moet hebben besteed, als je een meester wilt worden in je vak. Het minimaal 10,000 uur pushen van je hersenen om steeds iets nieuws te leren, je talent telkens een stapje verder te ontwikkelen en waar je in scherpte verblijft op gebied van ontdekking. 
Als je dus kwalitatief goed wilt worden of zelfs uitmuntend. Kijk maar naar de topatleten, de rocksterren, acteurs of zelfs politici. Rome is gewoon simpelweg niet gebouwd in 1 dag.
Je wilt toch niet betalen voor slecht eten, of een b-film die ff snel in elkaar is geflanst met slechte acteurs? Omdat het nu makkelijker is bijvoorbeeld een "album" te releasen, geboekt te worden als dj of wat beatjes te tikken om producer te worden, wilt niet zeggen dat het net zo makkelijk is ook daadwerkelijk de nodige kwaliteit te leveren. Want dat, my friend, just takes time & experience. En laat Dio nou net de enige zijn met een tijdmachine....

Wat ik met dit stuk wil bereiken en waarom ik dit kwijt wil? Ik zou hip hop in de Nederlandse muziekindustrie van een groeimarkt naar een verzadigde markt willen zien gaan. Zodat mensen met talent, inzet, investering, kwaliteit en ervaring ook een serieus inkomen kunnen maken van hun talent. Als je kijkt naar het aantal artiesten aanwezig in ons kikkerlandje die het nodige talent bezitten en op professioneel niveau een beroep in de muziek beoefenen, wordt je niet echt blij van de centen die ze maken. Hoe komt dit? Omdat Pietje Puk en Jan Alleman; die vroeger hun cd's kochten toen ze nog fan (lees: betalende muziekliefhebbers) waren, zonder geduld, investering, ervaring en dus matige vaardigheden persé nu hun ding willen doen voor minder geld. En om het nog gekker te maken, denken ze vaak ook nog dat ze het net zo goed doen of zelfs beter dan de artiesten die al meer dan 10,000 uur hebben besteed aan het vak.
Don't front, ken je plek, ken je skills en gun de centen aan de mensen met know-how die wel op niveau presteren. Zoals mn goede dj homie Big Daddy Turne ook laatst zei: "Don't talk, show results." 

Neem gewoon je tijd en breng kwaliteit. Dat wilde ik alleen ff kwijt. Hey kijk, dat rijmt.  

LOL


Voorbeeld samenvatting "Just because you can, doesn't mean you should" DJ branche:


Links:

We willen Dj Jane Doe van harte bedanken voor haar stuk !! Wij delen deze mening ook absoluut!!!
Het enigste wat wij erbij willen voegen is ,, schoenmaker blijf bij je leest!!" 

We hopen ook dat Jane gauw weer een stuk schrijft want, het is heel erg oprecht en leerzaam wat ze verteld!!!
Hoop dat onze lezers ervan genieten en wees niet bang om een reactie te plaatsen op de stukken die geschreven 
worden door onze vrienden uit de industrie. 

2 opmerkingen:

  1. Goed geschreven en een heel goed punt. Ik kan me ook absoluut eregeren aan mannetjes die 't snel willen maken. Beetje rappen, snel wat beats, gelijk 't podium op en dan struikelen over mic chords. Hip hop is toch geen fucking X-Factor of Idols?!? Wat mij betreft is de Nederlandse scene daardoor zo verneukt dat ik er afstand van heb genomen. Niks ten nadele van echte artiesten, die je in Nederland zeker hebt. Maar ik heb gewoon geen zin om bakken stront aan te horen van jan en alleman.
    M'n punt is dus, keep it up! Om de scene te laten groeien zou er wel heel wat kritischer gekeken moeten worden. It ain't all about love.
    Peace! irie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ;-). jaja de struggle waar we allemaal tegenaan lopen. Denk dat daarin weinig verandert zolang de programmeurs ook rekening moet houden met beschikbare budgetten. De simpele maar ooh zo verkeerde gedachte is dat mensen komen voor de hoofdact "whuteva that may be" en daar dus ook het programmeerbudget nagenoeg volledig naar toe gaat. Men vergeet echter dat mensen voor het totaalplaatje gaan en de hele avond kwalitatief hoogstaande entertainment verwachten.

    Ik denk dat er straks ook in hiphop een moment gaat komen dat de supportacts goedgekeurd gaan worden door de "hoofdact" Als we daar niet naar toe gaan dan houdt de stroming vervelende ik wil ook shine markt nooit op.

    Sport heeft coaches die je wel of niet toelaten tot de game. Het onderwijs heeft leraren die zeggen dat het met een iq van 89 niet handig is om vwo te gaan doen. Het is leuk als de muziekindustrie ook zoiets krijgt.

    En idd. ik erger me er ook weleens aan maar zie de marktvervuilers vaak ook snel wat anders doen.

    BeantwoordenVerwijderen