vrijdag 15 juli 2011

CLEAN

CLEAN 

geschreven door: Frans Frederiks artiesten naam Lange Frans



Begin juni was ik met mijn twee beste vrienden, Danielle en Willem, toe aan een welverdiende vakantie op het Spaanse eiland Ibiza. Lekker popie-jopie tussen de filmsterren, voetballers en overbetaalde house dj's. God was ik maar house dj... maar dat terzijde. Al voor dat we naar onze gehuurde bergvilla reden stopten we bij de vertrouwde Spar supermarkt in het pittoreske Santa Gertrudis.  De ene helft van mijn overvolle boodschappenmandje was gevuld met flessen water, brood, beleg, macheggo, lokale geitenkaas met peperkorst, pata negra (want spanjaarden zijn fakking serieus over hun varkensvlees), danoontjes, koekjes en chips. De andere kant zat minstens net zo vol met Chardonnay, Sauvignon Blanc, Ribera del Duero, Rioja en San Miguel cerveza (bier en wijn voor de ongeschoolde cultuurbarbaren onder ons).  Ik vond het helemaal niet vreemd dat ik de hoeveelheid drank kocht voor een heel voetbalteam terwijl ik op reis ben met mijn zwangere vrouw (die niet drinkt !) en mijn 2-jarige zoon (die niet mag drinken !). Op zich had dit al een vrij helder signaal moeten zijn dat ik eens kritisch moest gaan kijken naar mijn drankgebruik. Maar dit was niet het moment.  Het jaar daarvoor konden we simpelweg niet op vakantie (kut jaar, kut omzet) en het afgelopen jaar hebben we te hard geknokt, gebuffelt en getijgert om hier te kunnen zitten en vakantie te vieren zoals hoort volgens ons. Fock stoppen ! Dus bij elke lunch (en diner) trotseerde ik dapper de wijnkaart. Met als super-alcoholist-excuus naar mijn vrouw dat je de echte lekkere wijnen toch nooit per glas maar alleen per fles kan bestellen. Het kon haaar geen reet schelen wat ik dronk zolange het eten maar snel op tafel stond. Als een waar culinair wonder vond ik een mooie strakke Nieuw-Zeelandse Sauvignon blanc bij m'n dorade filet, een cabernet-merlot uit de Ribera bij m'n lamsrack en een cana sangria blanca bij m'n kobebeef-burger (een kobebeef-burger waar zelfs de burgerbar niet aan kan tippen by the way). Na een dagje varen of lekker strandhangen had ik vaak al een fles achter de kiezen om thuis in de villa bij de pata negra er voor het avond eten ook nog rustig 3 koude biertjes in te rammen ; #volgas !
Terwijl ik dit 'blog' loopt het water me letterlijk in de mond... Oh wat en genot.
Ik hou van drank en drank ook van mij ! Ik oefen ook het enige vak uit op aarde waar men het niet raar vind dat je aangeschoten, dronken of gewoon ladderzat je werk uitoefent. Hoe vaak ik niet de cafe-kraker '
22 Baco' ten gehore breng en tijdens het optreden de kroeg eigenaar komt aanlopen met een dienblad waar echt 22 bacardi cola op staan ! Ik treed de laatste twee jaar op met mijn steun en toeverlaat Michael Bryan en ik kan me de laatste keer dat wij een borrel hebben overgeslagen eigenlijk niet heugen. Een pakje Marlboro light ging er op een vrijdagavond ook wel door heen en een vette hash-joint op de terugweg was ook meestal wel van de partij. Dan heb ik het alleen nog maar over de genotsmiddelen die ik tijdens werktijd nuttigde ! Een excuus is snel gevonden voor de hobby-drinker maar mijn vrouw messcherp en zwanger heeft me pijnlijk op de feiten gewezen. Hier een kleine greep uit een terugkerend gepsrek :
'Ja het was een feestje.' - Natuurlijk speel je op een feestje, Lange Frans boek je niet op een begrafenis !
'Iedereen dronk.' - Maar jij bent de enige die aan het werk is !
'Ik kan prima rijden met 5 vodka-appelsap op' - Tot het mis gaat en je fakking dood bent en dan zit ik alleen met twee kleine kinderen en dat was niet de afspraak.  
'Ik zit toch op het toilet' - Nee Frans je bent aan het pissen op de trap !
 Kut. Ze heb gelijk. Te vaak was ik dronken. Te vaak reed ik ook beneveld naar huis. Ik weet dat ik op een dag dood ga, dat gaan we allemaal maar ik heb zo veel om voor te leven dat het echt stom zou zijn om zo de pijp uit te gaan.
Terug naar Spanje. Op de zevende dag kreeg ik een soort van steek in m'n maag bij elke slok die ik nam. Eerst dacht ik hup effe een Renie er in en door maar het bleef aanhouden. Bij water en cola was er niks aan de hand maar zodra er een %'tje in zat ging het mis. Het voelde alsof mijn lever zo groot was geworden dat 'ie als een lintworm m'n slokdarm uit wilde kruipen. Niet tof. Toen heb ik op
17 juni 2011 m'n laatste biertjes gedronken terug in Nederland en m'n biertap, wijnkelder en havana 7-infuus voorlopig aan de wilgen gehangen. Ik ben er ff klaar mee. Zelfs de zondagnachten in Jantjes Verjaardag waar ik steevast samen met mijn muzikale vrienden (Jayh, RB, Mo en Brahim Fouradi, Michael Bryan, Yes-R, Kaassie, Zwarte Sjaak, Gers, KV, Mick Harren, Nedra, Robert Leroy) de consumptie munten soldaat maak doe ik tegenwoordig op de spa blauw en appelsap. Zo ontdekte ik ook dat ik na 8 appelsap altijd flink moet scheiten, maar dat terzijde.
Ik ben meteen helemaal '
cold turkey' gegaan want ik ken mezelf. Stop je met roken, ga je meer blowen, stop je met blowen dan ga je meer drinken. Geen druppel meer drinken, geen peuk meer roken, geen stick meer draaien. Forever ? for ever ever ? for ever ever ? Nee, ik probeer het vol te houden tot de geboorte van mijn dochter in oktober. Dan wordt dat glas wijn weer speciaal. Net als dat eerste pilletje, net als die eerste keer sex, net als die eerste keer meezingende mensen in het publiek... Nou ja misschien niet ZO speciaal maar wel heel speciaal.
Ik merk nu al dat ik s'ochtends een stuk fitter m'n bed uitkom, dat ik geen drank of drugs nodig heb om muziek te maken en dat ik al twee kilo ben afgevallen. Ik hou mezelf ook voor dat ik ook zonder drank heel gezellig ben maar dat is nog niet wetenschappelijk bewezen. Door het niet roken hou ik het langer vol op het podium en dat is echt heel fijn. Natuurlijk zijn er rappers die na 3 biertjes en een half stickie 'lekkerder freestylen' maar drie shows op een avond hou ik beter vol als je brood nuchter bent. Na
10 jaar in de game neem ik het eindelijk zo serieus als het is. 



Proost.

twitter:
twitter.com/langefrans

website:
www.langefrans.nl



We willen Frans van harte bedanken voor zijn verhaal. Dit zijn inderdaad momenten waar elke artiest tegen aan loopt !! Niet perse op dezelfde manier maar, altijd een moment dat je naar jezelf kijkt in de spiegel en denkt ,, waar ben je toch in godsnaam mee bezig allemaal idioot ?? " We hopen dat Frans het ook gewoon vol houd en op de gezonde toer verder gaat!!! Je hebt tenslotte maar 1 lever en als dat stuk vlees je zat is nou, dan ken je het wel schudden. Ik kan bijdeze trots vermelden dat ik nu al een maand gestopt ben met blowen en ik voel me heerlijk!! Zit lekker in me vel en ben klaar voor what ever.
Frans !! Hou van je gab !! Sowieso trots dat je op mn album staat en af en toe de podium met je delen mag. Het is een eer ouwe strijder.

1 opmerking:

  1. Hou vol Frans!! En luister naar je vrouwtje!! Ze bedoeld het goed en wilt je Overduidelijk NIET kwijt!! Je bent een topper! Ik wens jullie het aller beste en heel veel geluk en liefde met het gezinnetje. En in oktober nog lekker uitgebreid met een mooi meisje in jullie hart en armen!

    Veel liefs Jeanette Bol

    BeantwoordenVerwijderen